De speed pedelec is niet meer weg te denken uit het straatbeeld

23/11/2020

Je ziet ze steeds vaker op de weg, de speed pedelec. Niet zo gek, want volgens RTL Nieuws is de verkoop van dit vervoersmiddel in drie jaar tijd verdubbeld. Maar wat is nu een speed pedelec, waarin verschilt het van de e-bike en waar kun je deze snelle fiets verwachten op de weg?

Even wat feitjes op een rij. Op 1 juli van dit jaar reden er 21.100 speed pedelecs rond in Nederland. Deze rappe fiets werd de afgelopen jaren in rap tempo verkocht. Hoewel het een fiets is, wordt dit vervoersmiddel volgens de wet gelijkgesteld aan een brommer. Dat betekent onder meer dat men 45 km/h mag, hoewel dit wel erg hard trappen is, en een helm verplicht is. Gemiddeld is de gebruiker van een speed pedelec 51,5 jaar oud.

E-bike vs speed pedelec

Beiden zijn een fiets met trapondersteuning, maar wat zijn de grootste verschillen tussen deze twee fietsen? Het voornaamste verschil, wat gebruik betreft, zit in de snelheid. Een e-bike kent een trapondersteuning tot 25 km/h, de speed pedelec kan zoals eerder aangegeven tot 45 km/h. Een flink verschil, waardoor de e-bike vooral voor kortere afstanden en recreatie gebruikt wordt. Met de speed pedelec kan men aanzienlijk sneller en verder op een accu, waardoor dit vervoersmiddel ook meer voor woon-werkverkeer gebruikt wordt.

Een ander belangrijk verschil is het uiterlijk van de fiets en fietser. De e-bike wordt gelijk gesteld aan een gewone fiets, de speed pedelec aan een brommer. Dit betekent dat voor de speed pedelec een helm, achteruitkijkspiegel en bromfietsplaatje op het voertuig verplicht zijn. Dit is niet het geval bij een e-bike.

Een derde verschil is dat je een rijbewijs nodig hebt voor de speed pedelec. Een AM-rijbewijs om precies te zijn. Dat betekent dat je pas op je 16e een dergelijke fiets mag besturen, mits je een brommercertificaat hebt. Een autorijbewijs is ook voldoende, omdat je daarbij een brommerrijbewijs cadeau krijgt.

Meer verschillen op een rijtje? De ANWB kent een duidelijk overzicht van de verschillen tussen beide fietsen. Op de site van de Rijksoverheid vind je alle verplichtingen waaraan je moet voldoen als je op een speed pedelec stapt.

Plaats op de weg

De speed pedelec kom je binnen de bebouwde kom vooral op de autoweg tegen. Omdat de snelheid van deze fietsen aanzienlijk hoger ligt dan de gemiddelde snelheid die op een fietspad gereden wordt, is ervoor gekozen dat de speed pedelec zich op de gewone weg bevindt. Rijdt men met een dergelijke fiets binnen de bebouwde kom wel op het fietspad, omdat dit ook voor brommers is toegestaan? Dan mag er niet harder dan 30 km/h gereden worden. Buiten de bebouwde kom moet de speed pedelec het bromfietspad op en is de maximale snelheid 40 km/h. Per gemeente kunnen de regels wel wat verschillen. Het is daarom altijd raadzaam om de regels binnen de gemeentes waar je wilt rijden te controleren.

Verzekeren en aansprakelijkheid van een speed pedelec

Omdat deze fiets gelijk is gesteld aan een brommer, is het verplicht om voor deze fiets een WA-verzekering af te sluiten en daarmee ook een geel kentekenplaatje op het voertuig zelf te hebben. De speed pedelec wordt, anders dan de elektrische fiets, ook niet gezien als zwakkere verkeersdeelnemer. Vanwege de krachtige meetrapmotor is er bepaald dat het hier gaat om een gemotoriseerd voertuig. De bestuurder van een speed pedelec kan dan ook geen bescherming verwachten van artikel 185 WvW.