Technieken in de auto zorgen juist voor meer autoschades

17/09/2018
kettingbotsing

Door technieken ingebouwd in de moderne auto’s moeten autoschades voorkomen worden. Maar het tegendeel gebeurt. Ze zorgen nu juist voor meer autoschades. Door deze slimme hulpjes in de auto is de schadelast met €125 miljoen per jaar gestegen. Hoe nu verder?

Volgens de Branchemonitor Schadesector 2018-2030 (onderzoek) waren de bedoelingen goed, maar ze pakken nog niet goed uit. Het gaat hierbij om remassistentie als  autoschades dreigen, rijstrookassistentie en parkeersensoren. Het probleem is tweeledig. De technieken moeten nog verder verfijnd worden en de automobilisten weten niet goed hoe ze met de moderne technieken om moeten gaan.

23 procent kans op autoschades

Met technische snufjes is er 23 procent kans op schades. Zonder deze technieken is de kans veel lager, namelijk 14 procent. De insteek is een sterke daling van de kans op autoschades, maar in de praktijk valt het dus anders uit. Op langere termijn zal de techniek zorgen voor minder autoschades, maar nu nog niet.

De technieken moeten nog verder verbeterd worden

De laatste jaren zijn de innovaties binnen de autobranche groot. De automerken geven vooral veel geld uit aan de switch van fossiele brandstoffen naar het elektrisch rijden en aan technische ontwikkelingen die ervoor moeten zorgen dat het verkeer steeds veiliger wordt. De technieken zijn getest en goed genoeg bevonden om in te bouwen, maar de kinderziektes moeten er nog uit. Maar helaas weten de fabrikanten pas wat er beter moet nadat er dingen mis zijn gegaan.

Automobilisten zijn geen robotten

Bij het installeren van de technieken is te weinig rekening gehouden met het menselijk handelen. Als de slimme auto een correctie uitvoert omdat de bestuurder buiten de rijbaan komt, moet de bestuurder hier wel op voorbereid zijn. Door de schrikreactie kunnen er juist autoschades ontstaan. Kopers van nieuwe auto’s krijgen van de dealers niet eerst een cursus over hoe om te gaan met deze toepassingen. Door het rijden leert men, maar de beginnersfoutjes kunnen ook gelijk al schades veroorzaken.

Hoe nu verder?

De technieken worden verder verbeterd en de autobranche moet met een oplossing komen over hoe automobilisten opgeleid worden om autoschades te voorkomen. Eigenaren van nieuwe auto’s moeten bijvoorbeeld leren hoe ze met parkeersensoren om moeten gaan. Ondanks de sensoren moeten de bestuurders nog steeds op blijven letten.

De herstelkosten van de schades moeten betaald worden. De rekening ligt natuurlijk bij de autobezitters. Deze schadelast zorgt voor hogere premies voor de autoverzekering.