Autoverlichting, hoe zit dat ook alweer?
Voorop gesteld is bij wet vastgelegd wie welke optische signalen mag voeren. Artikel 5 van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 geeft aan dat blauw zwaailicht alleen door politie, ambulance en brandweer gevoerd mag worden en alleen voor dringende zaken.
Voor ‘gewone’ auto’s is er een aantal standaard type verlichtingen die gevoerd kunnen worden. Zo hebben auto’s die na 2010 zijn uitgebracht zogenaamde dagrijverlichting aan de voorzijde van de auto. Hierdoor ben je als bestuurder ook overdag goed zichtbaar voor anderen. Een nadeel: aan de achterzijde brandde er in deze stand geen licht. Bij auto’s die na 30 januari 2015 op de markt zijn gebracht brandt nu ook verlichting aan de achterzijde van het voertuig.
Dimlicht moet altijd aan staan als het donker is. Gebruik deze verlichting daarom ook als je in een tunnel rijdt. Overdag is het ook verstandig om dit type verlichting te voeren, zeker als het mistig is of als er hagel, regen of sneeuw valt. Je bent zo namelijk beter zichtbaar voor andere weggebruikers en je kunt zelf ook beter zien. Voer je dimlicht? Dan gaan er standaard op drie plekken lampen branden, mits ze niet stuk zijn. Voorlichten en achterlichten gaan in deze stand aan, maar ook de kentekenplaatverlichting. Maar waarom noemen we het eigenlijk dimlicht? Omdat je met deze stand, mits goed afgesteld, andere weggebruikers niet verblindt. De lampen richten vooruit en rechts de berm in. Links wordt niet verlicht, omdat daarmee de naam ‘dimlicht’ niet gevoerd kan worden. Wordt er ook naar links geschenen? Dan verblind je namelijk wel andere weggebruikers. En ga je naar Engeland met je auto? Vergeet dan niet om koplampstickers te gebruiken. Die zorgen ervoor dat het licht op rechts afgebroken wordt, zodat je geen boze Engelsman achter je aan krijgt.
Stadslicht voer je om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Hierbij branden je achterlichten en kentekenplaatverlichting. Aan de voorzijde branden er twee kleine lampjes.
Grootlicht mag je alleen ’s nachts voeren, mits je je medeweggebruikers daar niet mee hindert.
Mistlicht licht is zeer fel en daarom alleen bedoeld om in mistbanken goed zichtbaar te zijn. Het licht schijnt laag over de grond. Rijd je in dichte mist? Dan kan dit licht je wel tegenwerken. Door de weerkaatsing van dit licht kun je jezelf namelijk verblinden.
Maar stel nou dat je toch staande gehouden wordt door het voeren van verkeerd licht of zelfs geen licht, wat gaat dat kosten?
Boetes verlichting
Wil je ook eens weten hoe het voelt om bij de geheime dienst te werken en wil je daarom blauw zwaailicht voeren? Of gebruik je andere sierverlichting? Dan kan dat je €140 kosten. Je mag alleen verlichting gebruiken die is voorgeschreven of uitdrukkelijk is toegestaan. Er bestaat geen regelgeving voor de binnenverlichting, maar reken er maar op dat je wel staande gehouden kan worden als je het te bont maakt.
Is er een lamp defect? Dan betaal je tussen de €90 en €140 boete. Dit is afhankelijk van de plek waar je staande wordt gehouden; binnen of buiten de bebouwde kom. Heb je reservelampjes mee? Dan kan dit ervoor zorgen dat de boete kwijtgescholden wordt. Politie wil dat namelijk nog wel eens doen als je het defect gelijk op kunt lossen. Ze zijn echter niet verplicht om je dit te gunnen.
Voer je onterecht mistlicht, dan kan dat je ook €140 kosten. Dit vanwege de verblinde factor in dit licht.
Als laatste zie je mensen wel eens naar elkaar seinen door middel van bijvoorbeeld groot licht. Dit is niet toegestaan, tenzij je er direct dreigend gevaar mee af wilt wenden. Het waarschuwen voor snelheidscontroles of het feit dat de andere partij groot licht voert is dit wettelijk gezien niet en kan je €90 kosten.