Dynamische kruispuntindeling – Blijven opletten
Rijd je veel dezelfde route op hetzelfde tijdstip dan heb je waarschijnlijk nog niet bewust een dynamische kruispuntindeling opgemerkt. Rijd je dezelfde route op een ander tijdstip dan kun je verrast worden dat de voorsorteerstrook die je normaal gesproken gebruikt om rechtdoor te gaan, nu ineens is bedoeld voor verkeer voor linksaf. Huh…ja dat is dus een dynamische kruispuntindeling.
Dynamisch kruispuntindeling
Dynamische kruispuntindeling is een maatregel om de indeling van een kruispunt aan te passen aan de actuele verkeerssituatie. Het accent ligt hierbij vooral op het aanpassen van de markering en/of bewegwijzering voor en op het kruispunt. Het voordeel van het dynamisch aanpassen van de kruispuntindeling is dat de capaciteit maximaal of beter wordt benut en het ruimtegebruik kleiner is dan bij een traditioneel kruispunt waar het kruispuntontwerp wordt gedimensioneerd op basis van de (verwachte) verkeersintensiteiten voor alle maatgevende periodes. De voordelen van dynamische kruispuntindelingen komen met name tot uitdrukking bij tijdelijke pieken in de verkeersstromen. Bron: Wegenwiki.nl
Je herkent een dergelijk kruispunt aan meerdere voorsorteerstroken waarbij op 1 rijstrook geen voorsorteerpijl is getekend, dus blanco is. Door gebruikmaking van matrixborden of kantelwalspanelen (dynamisch verkeersbord) kan de rijstrookindeling tijdelijk worden aangepast aan de verkeersintensiteit van dat moment.
In Bunnik bij afrit 19 van de A12 richting Arnhem tref je een dynamisch kruispunt. Er is daar één rijstrook voor linksafslaand verkeer (richting Bunnik) en één rijstrook voor rechtsafslaand verkeer richting Odijk. In het midden is één blanco rijstrook. Deze middelste strook wordt dynamisch gebruikt. Meestal in de ochtendspits tot circa 10:00 uur is het een extra rijstrook om linksaf te slaan richting Bunnik. Daarna wijzigt de situatie en is de rijstrook bedoeld om rechtsaf te slaan naar Odijk.
In Utrecht, ter hoogte van Westraven, op de Europalaan vanuit Nieuwegein richting Utrecht vind je eveneens een kruispunt met een dynamische indeling.
Blijf opletten
Voor de verkeersdoorstroming kan de toepassing van een dynamische kruispuntindeling erg nuttig zijn. De situatie kan in de spitstijden worden aangepast. De ochtendspits (de stad in) verschilt namelijk van de avondspits (de stad uit).
Het is alleen wel opletten voor de weggebruiker. Rijd je hetzelfde traject een keer op een ander tijdstip en kies je standaard de ‘gebruikelijke’ rijstrook, dan kun je voor een verrassing komen te staan. Je kan een bekeuring krijgen vanwege het niet volgen van de gekozen voorsorteerrichting, een bekeuring vanwege door rood rijden of vervelender nog je krijgt een aanrijding. Waarbij je in eerste instantie wellicht denkt volledig in je recht te staan, totdat je nog een keer goed kijkt en tot de ontdekking komt dat je toch echt zelf verkeerd stond voorgesorteerd.
Hieronder een voorbeeld in Utrecht van hoe het dus niet moet. Gelukkig was het op dat moment niet druk en was er nagenoeg geen kruisend verkeer.