Verkeerslichtbeïnvloeding

14/03/2020

Dit kan voor verwarring en een gevaarlijke situatie zorgen

Het is je vast wel eens opgevallen dat het verkeerslicht net wisselt van kleur zodra er een lijnbus of hulpdienst aankomt. Is dat toeval?

Nee, dat is het niet. Lijnbussen, trams kunnen verkeerslichten beïnvloeden om sneller het kruispunt te kunnen oversteken waardoor de doorstroming van het openbaar vervoer verbetert en daardoor de dienstregeling niet in de war komt.

Hoe werkt dit?

De lijnbussen en trams maken gebruik van systemen zoals VETAG (Vehicle Tagging) VECOM (Vehicle Communication) en KAR (Korte Afstands Radio) waardoor ze de verkeersregelinstallatie kunnen beïnvloeden.

Naast dat er een standaard schema is ingeregeld, worden de meeste verkeerslichtinstallaties daarnaast aangestuurd door lussen in het wegdek waardoor de verkeerslichten dynamisch kunnen werken, dus aangepast aan de drukte en het verkeersaanbod.

Lijnbussen en Trams kunnen door de bovengenoemde systemen de verkeerslichtinstallatie dus beïnvloeden, waardoor de rest van het verkeer nog een “rondje” moet wachten en de bus of tram door kan gaan. Op grotere afstand wordt er al een signaal van de bus of tram opgepikt, nog voor je wellicht het betreffende voertuig ziet. Naast bussen en trams zijn ook hulpvoertuigen uitgerust met deze techniek.

Gevaarlijke situatie

De beïnvloeding van de verkeerslichten is er dus op gericht om een vlottere doorstroming te garanderen voor een lijnbus, tram of hulpvoertuig. Alleen dat kan het overige verkeer nog wel eens op het verkeerde been zetten. Kijk maar naar bijgevoegde dashcamvideo.

Op de video is te zien dat het verkeerslicht voor de (dashcam)auto via oranje naar rood gaat. Dit gebeurt door het aanbod van de voetgangers en fietsers die willen oversteken.

Door het afremmen van de auto gaan de voetgangers en de fietser er van uit dat de auto voor het rode licht gaat stoppen en zij groen gaan krijgen. Men gaat “alvast” oversteken en kijkt niet meer naar het verkeerslicht. Er steekt 1 iemand over en de rest volgt automatisch.

Echter…nog voor dat het licht voor de voetgangers en fietser op groen komt, gaat juist het licht voor de automobilist alweer op groen. Dit gebeurt door de aankomst van een lijnbus, zo’n 100 meter verderop.

Blijf opletten

Ga er dus niet vanuit dat zodra het verkeer uit een andere richting afremt bij het verkeerslicht die dan wel rood zal krijgen en jij vervolgens groen. Ga dan dus niet ‘alvast’ oversteken. Aan de andere kant ook al heb je groen, zoals de automobilist in de video, blijf alert op de actie van het overige verkeer! Steek niet ‘blind’ een kruising over.