Auto vliegt in de brand – Betaalt de verzekeraar de schade?
Het kan je overkomen. Je rijdt op de snelweg en je ziet rook onder de motorkap vandaan komen. Je eerste reactie is stoppen en kijken wat er aan de hand is, maar dat kan al te laat zijn. Met een beetje geluk heb je een werkend brandblussertje in de auto liggen. Anders kun je niets anders dan 112 bellen en wachten. Keert de verzekeraar jou deze schade uit of sta je er zelf voor?
De kans op een ongeluk is veel groter dan brandschade, maar onderschat het gevaar niet. Jaarlijks vliegt 4.500 keer een auto in de brand in Nederland. Ook een verkeerd gelanceerde vuurpijl met de jaarwisseling kan al voldoende zijn. Als het jou gebeurt kun je er vanuit gaan dat het gelijk een grote kostenpost is.
Wat moet je doen als je auto in de brand vliegt?
Zodra je het ontdekt moet je de auto zo snel mogelijk stoppen. Zet de motor uit en laat de passagiers uitstappen. Open de motorkapvergrendeling zodat je de motorkap kunt openen. Doe dat niet als de vlammen al onder de motorkap vandaan komen. In dat geval breng je direct jezelf in veiligheid. Als dat niet het geval is, open je de motorkap. Blus de brand. Heb je geen brandblusser? Open de motorkap dan niet als al duidelijk is dat het een brand is en niet alleen maar rookontwikkeling. Tussen al deze handelingen in moet je ook nog 112 bellen. De verzekeraar op de hoogte stellen heeft niet de hoogste prioriteit.
Keert de verzekeraar schade door brand uit?
In twee van de drie verzekeringsvormen die verzekeraars voeren is schade aan jouw auto door brand verzekerd. De WA autoverzekering biedt alleen dekking tegen schade door jouw auto aangericht aan anderen. Er volgt dus geen uitkering bij brand. Met de WA beperkt casco en de WA casco heb je wel dekking tegen brand. Schade door brand heeft geen invloed op het aantal schadevrije jaren. Je krijgt dus geen terugval bij het claimen van de schade.
Wat vergoedt de verzekeraar?
De verzekeraar vergoedt de reparatiekosten, maar daar zit wel een maximum aan. Er wordt niet meer uitgekeerd dan de dagwaarde van de auto. In dat geval is er sprake van een total loss. Dat wil zeggen dat je auto niet wordt gerepareerd omdat de kosten de waarde van de auto overstijgen. In sommige gevallen wordt er uitgegaan van een hogere waarde dan de dagwaarde. Dat is bijvoorbeeld het geval als de nieuwwaarde regeling van toepassing is.